Wewnątrzszkolny System Oceniania
w edukacji wczesnoszkolnej
w Szkole Podstawowej nr 20 w Gdańsku
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia,
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
- poinformowanie uczniów o poziomie jego osiągnięć i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
i specjalnych uzdolnieniach ucznia, - umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
- Ocenianiu osiągnięć edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej podlegają:
- Edukacja polonistyczna;
- Edukacja matematyczna;
- Edukacja przyrodnicza;
- Edukacja społeczna;
- Edukacja plastyczna;
- Edukacja techniczna;
- Edukacja muzyczna;
- Wychowanie fizyczne;
- Zajęcia komputerowe;
- Język angielski;
- Religia/etyka, jeśli uczeń uczęszcza na te zajęcia;
- Zachowanie ucznia.
- Do sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia w edukacji wczesnoszkolnej należą:
- Odpowiedzi ustne i pisemne;
- Czytanie;
- Kartkówki;
- Sprawdziany;
- Testy;
- Dyktanda;
- Prace domowe;
- Zeszyty ćwiczeń;
- Samodzielna praca ucznia podczas zajęć;
- Praca w grupach;
- Wykonywanie prac dodatkowych;
- Konkursy;
- Śpiew,
- Ćwiczenia rytmiczne;
- Gra na instrumencie flet/dzwonki;
- Umiejętności praktyczne;
- Gimnastyka;
- Gry zespołowe;
- Twórczość dziecięca/.
- Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych w postaci wskazań do pracy w II okresie danego roku szkolnego, ocena z zachowania jest oceną opisową.
- klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, z końcem pierwszego okresu.
- Klasyfikowanie końcoworoczne w klasach 1 - 3 szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania( w klasach I-III pozostaje ona oceną opisową - szczegółowe ustalenia dotyczące oceniania ucznia w oddziałach przedszkolnych i klasach I-III zawiera przedmiotowy system oceniania zespołu nauczania zintegrowanego);
- oceny cząstkowe w klasach 1 - 3 są w skali 1-6.
- w II okresie w klasach 1-3 wychowawca sporządza, w porozumieniu z nauczycielami uczącymi, ocenę proponowaną w formie oceny opisowej.
Poziom opanowania wymagań edukacyjnych - kryteria ocen w klasach 1 - 3
6 - uczeń posiadł wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych , proponuje rozwiązania nietypowe, osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych i innych.
5 - uczeń opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań w nowych sytuacjach.
4 - uczeń nie opanował w pełni wiadomości określonych programem, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym, oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
3 - uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym, oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;
2 - uczeń ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności;
1 - uczeń nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności, oraz wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia.
- Prace klasowe sprawdziany, testy są oceniane według następującego przelicznika procentowego:
odpowiednik cyfrowy |
przelicznik procentowy |
6 |
100% - 98% |
6 - |
97% |
5 + |
96% |
5 |
95% - 88% |
5 - |
87% - 86% |
4 + |
85% - 84% |
4 |
83% - 73% |
4 - |
72% - 71% |
3 + |
70% - 69% |
3 |
68% - 53% |
3 - |
52% - 51% |
2 + |
50% - 49% |
2 |
48% - 37% |
2 - |
36% - 35% |
1 + |
34% |
1 |
33% - 0% |
- W klasach 1 – 3 opisowa ocena roczna wyrażona zdaniami uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. Ocenę taką w jednakowo brzmiącej formie wpisuje się na świadectwie szkolnym ucznia, w arkuszu ocen i w dzienniku elektronicznym.