Wewnątrzszkolny System Oceniania

w edukacji wczesnoszkolnej

w Szkole Podstawowej nr 20 w Gdańsku

 

  1. Ocenianiu podlegają:
  • osiągnięcia edukacyjne ucznia,
  • zachowanie ucznia.
  1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
  2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
  • poinformowanie uczniów o poziomie jego osiągnięć i postępach w tym zakresie,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
     i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  • umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

 

  1. Ocenianiu osiągnięć edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej podlegają:
  • Edukacja polonistyczna;
  • Edukacja matematyczna;
  • Edukacja przyrodnicza;
  • Edukacja społeczna;
  • Edukacja plastyczna;
  • Edukacja techniczna;
  • Edukacja muzyczna;
  • Wychowanie fizyczne;
  • Zajęcia komputerowe;
  • Język angielski;
  • Religia/etyka, jeśli uczeń uczęszcza na te zajęcia;
  • Zachowanie ucznia.

 

  1. Do sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia w edukacji wczesnoszkolnej należą:
  • Odpowiedzi ustne i pisemne;
  • Czytanie;
  • Kartkówki;
  • Sprawdziany;
  • Testy;
  • Dyktanda;
  • Prace domowe;
  • Zeszyty ćwiczeń;
  • Samodzielna praca ucznia podczas zajęć;
  • Praca w grupach;
  • Wykonywanie prac dodatkowych;
  • Konkursy;
  • Śpiew,
  • Ćwiczenia rytmiczne;
  • Gra na instrumencie flet/dzwonki;
  • Umiejętności praktyczne;
  • Gimnastyka;
  • Gry zespołowe;
  • Twórczość dziecięca/.
  1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych w postaci wskazań do pracy w II okresie danego roku szkolnego, ocena z zachowania jest oceną opisową.
  2. klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, z końcem pierwszego okresu.
  3. Klasyfikowanie końcoworoczne w klasach 1 - 3 szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania( w klasach I-III pozostaje ona oceną opisową - szczegółowe ustalenia dotyczące oceniania ucznia w oddziałach przedszkolnych i klasach I-III zawiera przedmiotowy system oceniania zespołu nauczania zintegrowanego);
  4. oceny cząstkowe w klasach 1 - 3 są w skali 1-6.
  5. w II okresie w klasach 1-3 wychowawca sporządza, w porozumieniu z nauczycielami uczącymi, ocenę proponowaną w formie oceny opisowej.

 

Poziom opanowania wymagań edukacyjnych  - kryteria ocen w klasach 1 - 3

6 - uczeń posiadł wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych , proponuje rozwiązania nietypowe, osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych i innych.

5 -  uczeń opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań w nowych sytuacjach.

4 - uczeń nie opanował w pełni wiadomości określonych programem, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym, oraz  poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;

3 -  uczeń  opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym, oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;

2 -  uczeń ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz  rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności;

1 -  uczeń nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności, oraz wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia.

  1. Prace klasowe sprawdziany, testy są oceniane według następującego przelicznika procentowego:

odpowiednik cyfrowy

przelicznik procentowy

6

100% - 98%

6 -

97%

5 +

96%

5

95% - 88%

5 -

87% - 86%

4 +

85% - 84%

4

83% - 73%

4 -

72% - 71%

3 +

70% - 69%

3

68% - 53%

3 -

52% - 51%

2 +

50% - 49%

2

48% - 37%

2 -

36% - 35%

1 +

34%

1

33% - 0%

  1. W klasach 1 – 3 opisowa ocena roczna wyrażona zdaniami uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. Ocenę taką w jednakowo brzmiącej formie wpisuje się na świadectwie szkolnym ucznia, w arkuszu ocen i w dzienniku elektronicznym.