Pomoc dzieciom ze stwierdzoną dysleksją rozwojową.
Dysleksja rozwojowa to termin określający zespół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Trudności objęte tą nazwą mogą występować u dziecka w trzech formach - w postaci izolowanej, np. tylko trudności z nauczeniem się poprawnej pisowni, lub jako zespół dwóch bądź nawet trzech form tych zaburzeń:
- dysleksja - specyficzne trudności w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu;
- dysortografia - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (nie tylko błędy ortograficzne);
- dysgrafia - trudności w opanowaniu pożądanego poziomu graficznego pisma.
Trudności te mają różne przyczyny, najczęściej spowodowane są zaburzeniami rozwoju niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich współdziałania. Po analizie prac dzieci oraz dzięki specjalistycznym badaniom przeprowadzonym w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wiadomo, co jest przyczyną trudności w nauce czytania i pisania u danego ucznia.
Uczniowie z klas 4 - 7 , którzy tego potrzebują, są objęci pomocą w formie terapii pedagogicznej. Głównym celem terapii, która musi być systematyczna i kilkuletnia, jest usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, eliminowanie błędów i braków w czytaniu i pisaniu oraz ćwiczenie umiejętności czytania i pisania, a także eliminowanie stresu i napięć emocjonalnych u dzieci i zmniejszanie poziomu lęku i zagrożenia przed popełnianiem błędów.
Z uczniami odbywa się w sześciu zespołach, dzieci poprzez zabawę i gry dydaktyczne usprawniają motorykę, doskonalą sprawność manualną, kształcą pamięć i spostrzegawczość wzrokową, usprawniają wrażliwość słuchową, kształcą umiejętność dokonywania analizy sylabowej
i głoskowej oraz usprawniają technikę czytania i pisania.
Oprócz różnorodnych zabaw i gier edukacyjnych i dydaktycznych w pracy z dziećmi korzystamy także z programu edukacyjno-terapeutycznego Ortograffiti. Od lat jesteśmy Szkołą Przyjazną Uczniom z Dysleksją.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||