Przedmiotowy system oceniania
INFORMATYKA
Przedmiotowy system oceniania został skonstruowany w oparciu o następujące dokumenty: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ j z dnia 03. 08. 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Wewnątrzszkolny System Oceniania obowiązujący w Szkole Podstawowej nr 20 w Gdańsku, Podstawę programową z informatyki.
- Przedmiotem oceniania są:
- wiedza i umiejętności, oraz wykorzystywanie własnych możliwości,
- wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej nauczania informatyki, oraz wymagań programu nauczania,
- wiadomości i umiejętności jakie nabył uczeń w trakcie samodzielnej działalności informatycznej poza szkołą,
- wysiłek wkładany przez ucznia,
- aktywność i systematyczność,
- samodzielne prace ucznia,
- umiejętność pracy w zespole.
- Metody i formy oceniania.
Ocenie podlegają:
- prace kontrolne - sprawdziany praktyczne i teoretyczne,
- prace pisemne lub test sprawdzający z działu programowego (również testy on-line),
- kartkówki z 2-3 ostatnich tematów,
- wypowiedzi ustne: odpowiedzi, dyskusja, rozmowa, zdefiniowanie, wyliczanie itp.,
- samodzielna praca ucznia na lekcji: ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem komputera, wykonywanie poleceń, staranność wykonywania prac, samodzielność w pracy, efektywność wykorzystania czasu pracy, aktywność i zaangażowanie podczas zajęć, stosunek ucznia do przedmiotu, stopień biegłości w posługiwaniu się sprzętem i oprogramowaniem (widoczny postęp).
- praca w grupie,
- wyznaczone prace domowe,
- aktywność i przygotowanie do zajęć- nagradzane „plusami” (6 plusów- ocena celująca), przy ich braku uczeń otrzymuje „minus” (3 minusy- ocena niedostateczna),
- udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych oraz różnorodnych projektach edukacyjnych związanych bezpośrednio z informatyką,
- prezentacje multimedialne, referaty itp. (przygotowane również na lekcje z innych przedmiotów albo związane z projektami oraz wydarzeniami w szkole),
- zadania dodatkowe (nieobowiązkowe)- tematyka uzgodniona wcześniej z nauczycielem.
- W przypadku nieobecności ucznia na zajęcia nauczyciel ustala sposób i termin wykonania „zaległej” pracy.
- Szczegółowe kryteria poszczególnych ocen zawarte są w WSO.
- Tryb wystawiania oceny okresowej i rocznej znajduje się w WSO.
- Ocena okresowa (roczna) nie jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych.
- Oceny z ćwiczeń wykonywanych na lekcji mają decydujący wpływ na ocenę okresową (roczną), a oceny z prac dodatkowych i innych form aktywności ucznia wpływają na podwyższenie oceny.
- Ocenę roczną wystawia się na podstawie ocen uzyskanych w ciągu całego roku.
- Nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania, pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju (wskazuje sukcesy lub braki oraz sposoby rozwoju lub pokonania trudności), motywuje do dalszej pracy.
- Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO będą rozstrzygane zgodnie z WSO oraz rozporządzeniem MEN.