PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20 W GDAŃSKU
- ZASADY OGÓLNE
- Przedmiotowy System Oceniania z języka angielskiego jest zgodny z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania z dnia 3 sierpnia 2017r.
- Nauczyciel jest zobligowany do dostosowania formy i wymagań stawianych uczniom ze specyficznymi problemami w uczeniu się lub mających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego do opinii zawartych w tych orzeczeniach.
- Na początku roku szkolnego uczniowie zostaną poinformowani przez nauczyciela przedmiotu o zakresie wymagań na określoną ocenę oraz o sposobie i zasadach oceniania.
- Zakres dłuższych prac klasowych oraz ich dokładne terminy będą podawane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzone zostaną powtórzeniem materiału z danego działu.
- Krótkie sprawdziany pisemne, kartkówki i ustne odpowiedzi uczniów, obejmujące bieżący materiał lekcyjny mogą być przeprowadzane na bieżąco, bez wcześniejszej zapowiedzi. Sprawdziany z trzech ostatnich omówionych przez nauczyciela lekcji są zapowiadane. Oceny z krótkich sprawdzianów, kartkówek, czy odpowiedzi ustnych nie podlegają poprawie.
- Nauczyciel na bieżąco określa zakres oraz terminy wykonania prac domowych lub innych form aktywności.
- Nauczyciel jest zobowiązany ocenić i udostępnić uczniom prace klasowe w ciągu dwóch tygodni od momentu ich przeprowadzenia, a krótsze sprawdziany i kartkówki w ciągu tygodnia.
- ZASADY OCENIANIA
- Ocenianie odbywa się według skali zawartej w systemie oceniania.
- Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania przyjmuje się sześciostopniową skalę ocen (1–6).
- Wszystkie prace pisemne są sprawdzane według skali punktowej, a punkty przeliczane na oceny zgodnie z poniższą skalą procentową:
nazwa stopnia |
skrót literowy |
odpowiednik cyfrowy |
przelicznik procentowy |
celujący |
cel |
6 |
100%-98% |
celujący minus |
cel - |
6 - |
97% |
bardzo dobry plus |
bdb + |
5 + |
96% |
bardzo dobry |
bdb |
5 |
95%-88% |
bardzo dobry minus |
bdb - |
5 - |
87%-86% |
dobry plus |
db + |
4 + |
85%-84% |
dobry |
db |
4 |
83%-73% |
dobry minus |
db - |
4 - |
72%-71% |
dostateczny plus |
dst + |
3 + |
70%-69% |
dostateczny |
dst |
3 |
68%-53% |
dostateczny minus |
dst - |
3 - |
52%-51% |
dopuszczający plus |
dop + |
2 + |
50%-49% |
dopuszczający |
dop |
2 |
48%-37% |
dopuszczający minus |
dop - |
2 - |
36%-35% |
niedostateczny plus |
ndst + |
1 + |
34% |
niedostateczny |
ndst |
1 |
33%-0% |
- Nieprzygotowanie do zajęć, brak zadania domowego, podręcznika, zeszytu ćwiczeń uczeń jest zobowiązany zgłosić nauczycielowi na początku lekcji.
- Uczeń może zgłosić dwa razy w ciągu semestru nieprzygotowanie do odpowiedzi ustnej oraz brak pracy domowej. Każde kolejne nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną.
- W przypadku co najmniej tygodniowej usprawiedliwionej nieobecności uczeń jest zobowiązany do nadrobienia zaległości w ciągu 7 dni od dnia powrotu do szkoły.
- Uczeń jest zobowiązany poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej. Uczeń ma możliwość (jednorazowo) poprawić ocenę dopuszczającą lub dostateczną z pracy klasowej. Poprawa jest możliwa w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach i odbywa się po zajęciach dydaktycznych. Nie poprawia się ocen dobrych i bardzo dobrych.
- Nauczyciel przewiduje po każdym kolejno omówionym rozdziale pracę klasową.
- Prace klasowe, odpowiedzi ustne i zadania domowe są obowiązkowe. W każdym semestrze przewiduje się trzy lub cztery prace klasowe. Liczba kartkówek i zadań domowych nie jest określona i wynika z bieżącej pracy uczniów.
- Za wyjątkową aktywność na lekcji uczeń może otrzymać plus. Sześć plusów daje ocenę celującą.
- Sukcesy osiągnięte przez ucznia w konkursach przedmiotowych wpływają na podwyższenie oceny z przedmiotu.
- Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; o ocenie decydują hierarchia ważności ocen cząstkowych (waga), uwzględniających wiedzę i obowiązujące formy aktywności oraz terminowe wywiązywanie się ucznia z wykonywania zadawanych prac w danym semestrze.
- Na ocenę semestralną i roczną składają się:
- oceny z prac klasowych,
- oceny z kartkówek,
- odpowiedź ustna,
- praca domowa,
- wypowiedź pisemna
- aktywność, praca w grupie, przygotowanie do lekcji,
- projekty edukacyjne.
- Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczeń może być nieklasyfikowany z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Wszystkie oceny uczniów są rejestrowane i motywowane na prośbę ucznia lub jego opiekuna prawnego.
- ZAKRES WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH NA POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE
- Ocena bieżąca postępów ucznia uwzględnia wszystkie cztery sprawności językowe, tj.: rozumienie ze słuchu, pisanie, czytanie, mówienie oraz tzw. podsystemy języka, czyli gramatykę i słownictwo.
- Oceny śródroczna i roczna obejmują wszystkie ww. sprawności językowe i podsystemy języka, wymagane na danym etapie nauczania, a także uwzględniają pracę ucznia na lekcjach.
- Ocena pracy ucznia na lekcjach uwzględnia: pracę indywidualną, tj. aktywność na lekcji, pracę zgodną z poleceniami nauczyciela, wysiłek włożony w wykonanie zadania, pracę w parach i grupach, tj. równy udział w ćwiczeniu każdego ucznia, używanie języka obcego w ćwiczonych dialogach, pomoc koleżeńską w przypadku trudności z wykonaniem zadania.