Przedmiotowy system oceniania z przedmiotu MUZYKA
Przedmiotowy System Oceniania ( w skrócie PSO ) jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Przedmiotowy System Oceniania z muzyki opiera się na postanowieniach Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania obowiązującego w Szkole Podstawowej Nr 20 w Gdańsku.
Kontrakt z uczniami:
- Każdy uczeń jest oceniany sprawiedliwie.
- Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności.
- Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu okresu minimum 3 oceny.
- Krótkie sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Sprawdziany są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem i odnotowywane w dzienniku lekcyjnym.
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie ustala wspólnie z nauczycielem termin jego zaliczenia.
- Nie ocenia się ucznia na najbliższych zajęciach po dłuższej nieobecności w szkole
- Uczeń ma prawo zdobyć dodatkową ocenę za wykonanie pracy nadobowiązkowej.
- 1 raz w okresie uczeń ma prawo być nie przygotowany do lekcji (bez wyraźnej przyczyny) – fakt ten zgłasza nauczycielowi przed lekcją.
Narzędzia oceniania:
- Odpowiedzi ustne
- Prace pisemne: sprawdziany, kartkówki, referaty
- Prace domowe
- Aktywność i zaangażowanie
Obszary aktywności:
- Zrozumienie podstawowych zagadnień teoretycznych.
- Edukacja muzyczna: Śpiew, Gra na instrumentach, Aktywność twórcza, Słuchanie muzyki
- Aktywność na lekcji
- Praca w grupach, zespole
Kryteria oceniania:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Posiada wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania przedmiotu w danej klasie.
- Samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia muzyczne
- Potrafi bezbłędnie i bez pomocy nauczyciela zaśpiewać bezbłędnie pod względem muzycznym pieśni jedno i dwugłosowe.
- Umie grać z nut melodie na dowolnym instrumencie melodycznym i perkusyjnym
- Szczególnie aktywnie bierze udział w: muzycznych konkursach, pozalekcyjnych zajęciach muzycznych, programach artystycznych prezentowanych w szkole
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Opanował pełen zakres i umiejętności określonych w programie nauczania danej klasy
- Umiejętnie wykorzystuje posiadaną wiedzę muzyczna w ćwiczeniach praktycznych (śpiew, gra na instrumentach, słuchanie muzyki)
- Potrafi bez pomocy nauczyciela zaśpiewać poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe.
- Posługuje się zapisem nutowym w grze na szkolnych instrumentach
- Prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy
- Wykazuje dużą aktywność na lekcji
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Nie opanował w pełni wiedzy i umiejętności określonej w programie nauczania danej klasy, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym.
- Poprawnie wykorzystuje zdobyte wiadomości w ćwiczeniach praktycznych
- Bierze czynny udział w zajęciach lekcyjnych
- Potrafi zagrać na instrumentach szkolnych wybrany utwór
- Prowadzi zeszyt przedmiotowy – niewielkie braki w notatkach
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Częściowo opanował wiadomości zawarte w programie nauczania danej klasy
- Potrafi wykonać niektóre zadania z zakresu śpiewu, gry na instrumentach, percepcji muzyki przy pomocy nauczyciela
- Wykazuje małe zainteresowanie przedmiotem
- Prowadzi zeszyt niesystematycznie i mało starannie
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale nie przekreślają one możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności w dalszej edukacji.
- Nie potrafi samodzielnie wykonać działań w poszczególnych formach aktywność.(śpiew, gra na instrumentach, percepcja muzyki) z pomocą nauczyciela śpiewa prostą piosenkę.
- Wykona rytm fragmentu utworu na instrumencie perkusyjnym
- Niechętnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych
- Posiada zeszyt przedmiotowy
- Chęć śpiewania gwarantuje uczniowi ocenę dopuszczającą.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Pomimo starań nauczyciela nie przejawiał zainteresowania przedmiotem oraz żadnej aktywności na lekcjach muzyki.
- Nie opanował żadnych umiejętności muzycznych
- Nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela zaśpiewać żadnej piosenki
- Nie opanował minimum wiadomości określonych programem
- Nie posiada zeszytu przedmiotowego