PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA – WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Przedmiotowy System Oceniania (PSO) jest zgodny z Rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 roku w sprawie oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów szkołach publicznych: jest także zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania w Szkole Podstawowej Nr 20 w Gdańsku.
Kontrakt między nauczycielem a uczniem:
- Każdy uczeń oceniany jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, prace domowe (z wyjątkiem tych dla chętnych) oraz odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Prace klasowe są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, zostaje przeprowadzone powtórzenie materiału oraz podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
- Sprawdziany 20 – minutowe z trzech ostatnich lekcji zapowiadane są na ostatniej lekcji przed sprawdzianem.
- Kartkówki 10 – minutowe z ostatniej lekcji lub pracy domowej nie muszą być zapowiadane.
- Sprawdziany i kartkówki nie podlegają poprawie.
- Każdą pracę klasową napisaną na ocenę dopuszczającą lub dostateczną, można poprawić. Poprawa jest dobrowolna , z wyłączeniem oceny niedostatecznej, gdzie poprawa jest obowiązkowa i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia ocenę tylko raz i brana jest pod uwagę ocena z pracy poprawionej. Poprawie nie podlegają prace, z których uczeń otrzymał ocenę dobrą lub bardzo dobrą.
- W przypadku długotrwałych zwolnień lekarskich nauczyciel indywidualnie ustala termin poprawy lub napisania zaległej pracy klasowej.
- W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na umówionym terminie poprawy uczeń traci możliwość poprawy oceny.
- Uczeń ma prawo w ciągu semestru do jednokrotnego zgłoszenia nie przygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji. Po wykorzystaniu limitu uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
- Podczas zajęć ocenia się aktywność ucznia. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się i udzielanie poprawnych odpowiedzi oraz aktywną pracę w grupach.
- W stosunku do uczniów z dysfunkcjami określonymi opinią Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej brany jest pod uwagę merytoryczny aspekt prac pisemnych. Nauczyciel dostosowuje wymagania do faktycznych możliwości intelektualnych ucznia. Na życzenie ucznia możliwa jest ustna poprawa pracy klasowej.
- Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
- Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne , prace domowe, zeszyty ćwiczeń, prace projektowe, prace dodatkowe oraz inne formy aktywności np. udział w konkursach, zajęciach dodatkowych lub wykonanie pomocy dydaktycznych.
- Obserwacja ucznia: przygotowanie do lekcji, aktywność w czasie zajęć, praca w grupie.
Liczba i częstotliwość pomiarów nie jest stała, a jest zależna od realizowanego programu nauczania oraz liczby godzin w danej klasie.
Prace pisemne ocenia się wg następujących kryteriów:
100 - 98% punktów – ocena celująca 70 – 69% punktów – ocena dostateczna z plusem
97% - celująca z minusem 68 – 53% - ocena dostateczna
96% punktów – ocena bardzo dobra z plusem 52 – 51% - ocena dostateczna z minusem
95 – 88 % punktów – ocena bardzo dobra 50 – 49% - ocena dopuszczająca z plusem
87 - 86% punktów – ocena bardzo dobra z minusem 48 – 37% - ocena dopuszczająca
85 – 84% punktów – ocena dobra z plusem 36 – 35% - ocena dopuszczająca z minusem
83 – 73% punktów - ocena dobra 34% punktów – ocena niedostateczna z plusem
72 – 71% punktów – ocena dobra z minusem 33 – 0% punktów – ocena niedostateczna
Na lekcjach wiedzy o społeczeństwie oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
Znajomość i rozumienie pojęć z zakresu wiedzy o społeczeństwie, znajomość związków przyczynowo – skutkowych, analizowanie tekstów źródłowych oraz wykresów i danych statystycznych, umiejętność pracy z mapą, prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach, aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
Oceny semestralne i roczne:
- Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel najpóźniej na dzień przed terminem klasyfikacji semestralnej (rocznej)
- O zagrożeniu oceną niedostateczną informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją,
- Ocena semestralna (roczna) nie jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych.
- Oceny z prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek i odpowiedzi mają decydujący wpływ na ocenę semestralną (roczną), a oceny z prac domowych i innych form aktywności wpływają na podwyższenie tej oceny.
- Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku.